در حالی که COVID-19 در درجه اول یک بحران بهداشتی است ، به بسیاری
از امور زندگی ما آسیب قابل توجهی ایجاد کرده است. انقلاب یادگیری آنلاین اکنون با
سرعت برق در حال پیشرفت است. افرادی که در خط مقدم این انقلاب هستند یعنی معلمین و دانش آموزان ممکن است تا حدی
زیادی احساس ناامیدی و خستگی کنند.
تغییر کار آموزش از حالت کلاسی به آنلاین ممکن است خیلی طاقت فرسا
بنظر برسد، اما خبر خوش این است که ابزارهای لازم
برای موفقیت کم نداریم. با اتخاذ
یک ذهنیت دیجیتالی، شما همچنین تدریس خود را انعطاف پذیرتر، در دسترس تر و از برخی جهات تعاملی تر می کنید.
در آموزش آنلاین، اولین هدف معلم باید جلب توجه دانش آموز در این محیط جدید آموزشی باشد. هنگامی که توجه او را جلب کردیم حتما باید دنبال راه تعامل مداوم با آنها باشیم. از این گذشته ، اگر دانش آموز ما به طور فعال با دوره ها و مطالبی که آماده کرده ایم درگیر نباشد، پس ما به هدفمان نرسیده ایم.مانند تدریس در محیط کلاس در کلاس آنلاین هم هرچه دانش آموزان ما بیشتر درگیر شود، بیشتر یاد می گیرد. هنگام ایجاد دوره های آنلاین باید این هدف را داشته باشیم تا دانش آموزان از ما خوششان بیاید و از بودن در کلاس ما لذت ببرند. وقتی در حال ایجاد یک دوره آموزشی هستیم ، باید سوالات زیر را از خود بپرسیم:
برای انجام این کار ، من هشت نکته مهم برای کمک به شما در ایجاد دوره های آنلاین جذاب و موثر که دانش آموزان شما را درگیر و سرگرم کند، جمع آوری کرده ام. بیایید با هم شروع کنیم!
قبل از اینکه سفر جدید آموزش آنلاین خود را شروع کنید، باید مطمئن شوید که تمام ابزارهای لازم را در اختیار دارید. به نحوه ایجاد و به اشتراک گذاشتن مطالب یادگیری با دانش آموزان خود بیندیشید.
این ابزارها برای ایجاد ساده ترین دوره های آنلاین سرگرم کننده طراحی شده اند. آنها شما را قادر می سازند بدون نیاز به دانش فنی ، درسهای تعاملی آنلاین ایجاد کنید.
هنگامی که ابزار مناسبی را به دست آوردید ، باید درباره زمان و روش ارائه مطالب خود تصمیم بگیرید. برای تعیین این موضوع ، باید متوسط دامنه توجه مخاطبان خود را در نظر داشته باشید روانشناسان کودک می گویند که دامنه توجه بسته به سن دانش آموز متفاوت است:
دانستن این موضوع به شما کمک می کند تا طول محتوای خود را با توجه به میزان زمان یادگیری کودک تنظیم کنید، حتی شما باید با احتیاط با این اعداد برخورد کنید چون باید حواس پرتی هایی را که ممکن است دانش آموزان هنگام یادگیری از خانه با آن روبرو شوند را در نظر بگیرید. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که معمولاً حفظ توجه دانش آموز در کلاس آنلاین نسبت به کلاس درس دشوارتر است.
محتوای خود را تا حد ممکن کوچک و آسان بسازید و تمرکز کنید تا با گامهای کوچک که می توانند به سرعت تکمیل شوند به هدف خود دست یابید. سه محتوای خرد شده ی پنج دقیقه ای موثرتر از یک محتوای پانزده دقیقه ای است. این رروش آموزش مورد پسند دانش آموزان است و نشان داده شده است که یاد گیری آن ها را بهبود می بخشید.
در بعضی مواقع ، پیروی از یک طرح درسی آموزشی بهترین عملکرد ممکن را برای شما رقم میزند. پیشنهاد ما برای ساختار طرح درس این است که آن را طوری تنظیم کنید که برای خودتان و مخاطبانتان مناسب باشد. آن را تا حد ممکن ساده نگه دارید و از آن به عنوان الگوی تمام دوره های خود استفاده کنید.
در اینجا مثالی از ساختار طرح درس وجود دارد که ما اغلب از آن استفاده می کنیم:
دانش آموزان شما احتمالاً به خوبی در قالب های مختلف به بازی ها عادت خواهند کرد. شما باید مطمئن باشید که هر بازی که در راستای یادگیری آنلاین شما گنجانده شده است ، از نظر روانی قابل توجه است و دانش آموز را مدتها درگیر بالا بردن امتیازش می کند. .هنگامی که از بازی به درستی استفاده شود ، گیمیفیکیشن می تواند دانش آموزان شما را به عمل ترغیب کند ، توجه آنها را متمرکز کرده و باعث تعامل بیشتر با آنها میشود.
5.برای موضوع درسیتان داستان بگویید.
از داستان سرایی برای انتقال دانش در طول تاریخ استفاده شده است. ممکن است قبلاً آن را در کلاسهای تدریس خود گنجانده باشید. هنگام تغییر جهت تدریس آنلاین قطعاً باید از آن استفاده کنید.
در واقع ، طبق تحقیق انجام شده توسط حروم برونر اگر اطلاعات در قالب روایت ارائه شود ، بیست برابر بیشتر به یاد میماند. گفتن داستان جذاب تر از یک تدریس خوب بدون داستان است. بعلاوه ، داستان ها به ما می آموزند که با دیگران همدلی داشته باشیم و در تلاش برای بهتر شدن روحیاتمان به ما کمک می کنند.
وحشت نکنید برای این کار نیازی نیست که شما نویسنده داستان باشید. تمام آنچه شما نیاز دارید یک ساختار داستان ساده (ساخته شده متناسب با هدف یادگیری شما) ،و انتخاب شخصیت های جالب ، یک آغاز ، وسط و پایان است. با چنین روشی ، گفتن داستان در آموزش آنلاین شما دلهره آور و کار سختی نیست. .من یک نمونه از این داستان ها را در پست های قبلی آورده امببینید اصلا نیازی نیست صمد بهرنگی یا مهدی آذر یزدی باشید، سعیده مفیدی هم باشید کافیست
سعی کنید محتوای خود را هر طور که می توانید تغییر داده و جذاب کنید.به یاد داشته باشید که متن طولانی کودکان (و افراد در هر سنی!) را ترسانده و خسته می کند. از طرف دیگر تصاویر مرتبط می توانند توجه ما را متمرکز کنند. تا جایی که ممکن است به یک موضوع یا سبک ثابت بچسبید و سعی کنید به هر قیمتی شده از تصاویر جذاب مرتبط استفاده کنید. در مراحل پیشرفته تر ، باید به دنبال ترکیب ویدیو در محتوای خود باشید.
شما می توانید از طریق جستجوی آنلاین ویدیوهایی را پیدا کنید که می توانید در دوره های خود استفاده کنید. کمی پیشرفته تر، می توانید به دنبال ایجاد و ادغام فیلم های ویدیویی باشید که خودتان ساخته اید. فقط این را بخاطر بسپارید: سواد و توان علمی خود را در حد معیارهای پایین نگه ندارید که شما و دانش آموزانتان را عقب نگه می دارد. به هر حال ، دانش آموزان شما انتظار یک فیلم شاهکار را از شما نخواهند داشت. قطعا اگر موضوع ویدیوی شما به درستان مرتبط باشد،به آنها کمک میکند تا مفهومی را بهتر درک کنند ، این ارزش آن را دارد.
آموزش فقط دادن اطلاعات نیست. آزمون گرفتن هم همچنین در تقویت دانش دخیل است. به همین دلیل آزمونها بسیار محبوب هستند. آنها به دانش آموزان کمک می کنند تا اشکالات خود را شناسایی کنند ، و توجه شان را برای حل مشکلات متمرکز کنند.شاید حتی بیشتر از دوره ی دروس در روند تقویت دانش نقش داشته باشد . علاوه بر این ، آزمونها به عنوان یک ابزار تعامل نیز عمل می کنند - اگر ساختار آنها به درستی طراحی شده باشد.
این تنها در صورتی اتفاق می افتد که انواع سئوالات خود را تغییر دهید. اگر به سئواالات به سبک "درست یا غلط" یا چند گزینه ای پایبند باشید ، امتحان با سرعت انجام میشودا ز طرف دیگر ، استفاده از سئوالات وصل کردنی مبتنی بر طرح درس نیز مفید است . برگزاری مسابقات گروهی هم میتواند مفید باشد.
فقط فراموش نکنید که به دانش آموزان خود بازخورد بدهید تا آنها بدانند که کجا اشکال دارند.
8.نظر سنجی کنید
فراموش نکنید که از دانش آموزان خود نظر سنجی کنید. این یک قسمت اساسی برای اطمینان از این است که شما نیازهای آنها را به درستی شناسایی و برآورده کرده اید. همچنین به شما کمک می کند مهارت های تدریس خود را بهبود بخشیده و توسعه دهید. چون شما در یک فضای جدید و خارج از کلاس کار می کنید ، این بازخورد باید بیش از هر زمان دیگری ارزش داشته باشد.
در واقع ، یک احتمال خوب وجود دارد که ممکن است برخی از دانش آموزان شما ایده یا پیشنهادی داشته باشند که قبلاً هرگز به ذهن شما خطور نکرده است. این پیشنهادات ممکن است به شما کمک کند تا روش خود را بهبود یا متناوباً تغییر دهید.
روش های مختلفی برای جمع آوری این بازخورد وجود دارد. می توانید در پایان کلاس آن را بپرسید ، یا از دانش آموزان بخواهید نظرات خود را به یک آدرس ایمیل ارسال کنند ،همچنین بهتر است بخواهید افراد بدون اسم باشند و روند را ناشناس کنید تحقیقات نشان داده این امر باعث افشای بیشتر اطلاعات با ارزش می شود.
تبدیل روش تدریس کلاسی به روش تدریس در کلاس آنلاین کار ساده ای نیست. برخی از عناصر کلاس را نمی توان به طور کامل در یک زمینه آنلاین تحقق بخشید. با این وجود، با تمام این محدودیتها، برگزاری کلاسهای آنلاین مزیتهای خود را دارد مثلا انعطاف پذیری ، دسترسی و تعامل در آنها بی نظیر است. اگر می توانید یک ذهنیت دیجیتال را در پیش بگیرید و بهترین روش طراحی آموزشی را بپذیرید ، دوره های آنلاین می توانند سلاح سرگرم کننده و قدرتمندی در تدریس شما باشند.
راز موفقیت این است که تمرکز جدی بر مشارکت دانش آموزان بگذارید. اگر نتوانید قلب آنها را به دست آورید ، ذهن آنها را پر نخواهید کرد. خوشبختانه ، شما تمام ابزارهای لازم برای مهندسی انگیزه و تحریک دانش آموزان گرسنه را در عمل دارید مطالب خود را کوتاه و دارای ساختار مناسب نگه دارید. برای تمرکز توجه از مکانیک بازی ، چندرسانه ای و روایت استفاده کنید. با استفاده از آزمونها دانش آنهارا بسنجید و از طریق هر وسیله ای که بیشتر به شما مناسب است بازخورد بگیرید.
اگر بتوانید همه این کارها را انجام دهید ، در نهایت دوره های آموزشی آنلاین جذاب و سرگرم کننده ای را برای دانش آموزان خود ایجاد می کنید تا آن را ببلعند.